Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

W jaki sposób uzupełnić niedobór cynku?

seafood-1081974_1280

Rekomendowane dzienne zapotrzebowanie organizmu na cynk jest różne, zależy od wieku i płci. Zalecana dobowa podaż cynku dla dzieci do 3 roku życia, wynosi 3 mg, a dla dzieci w wieku od 10 do 12 lat 8 mg, dla kobiet również   8 mg (dla kobiet w ciąży i karmiących piersią wzrasta odpowiednio od 11 do 13 mg), a dla mężczyzn 11 mg. Zdiagnozowane przez lekarza niedobory cynku zazwyczaj leczy się z użyciem znacznie większych dawek.

W celu dostarczenia odpowiedniej ilości cynku w naszej diecie nie może zabraknąć takich produktów jak:
– mięso wołowe,
– wątroba cielęca i wołowa,
– jaja,
– ryby i owoce morza.

Cynk znajdziemy również w orzechach, pestkach dyni i słonecznika, roślinach strączkowych, ale również w pokrzywie, szałwii czy rumianku. Lepsza wchłanialność cynku ma miejsce przy spożywaniu produktów pochodzenia zwierzęcego. Kwas fitowy zawarty w pełnych ziarnach zbóż i otrębach obniża wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego. Z tych powodów o podaż cynku powinni w szczególności zadbać weganie i wegetarianie.

W niektórych przypadkach zbilansowana dieta nie wystarcza do pokrycia niedoboru cynku w organizmie. Wówczas istnieje konieczność uzupełnienia niedoboru poprzez stosowanie leków, np. Zincas (5,5 mg jonów cynku w 1 tabletce) lub Zincas Forte (27 mg jonów cynku w 1 tabletce), w których substancją czynną jest wodoroasparaginian cynku.
Obydwa leki dostępne są w aptekach bez recepty.